Když se řekne | Veronika Hejná | 6. 8. 2020
![Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete]()
Prodloužená záruka ke zboží – to zní lákavě. Někdy vám ji obchodník dává zadarmo jako součást nákupu, jindy si ji můžete přikoupit jako volitelný nadstandard. Na co si dát pozor, ať neplatíte zbytečně?
Jak na to | Pavla Adamcová | 17. 5. 2024
![Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte]()
Neproběhla vysněná dovolená podle vašich představ? Poradíme, kdy můžete dostat své peníze zpět a jak při reklamaci efektivně postupovat.
Aktuality | Pavla Adamcová | 1. 2. 2024
![Rekordní pokuta pro dodavatele energií. Porušoval fixaci cen]()
Energetický regulační úřad uložil společnosti Armex Energy pokutu ve výši 4,746 milionu korun za nekalé obchodní praktiky. Jde o nejvyšší pravomocnou pokutu od tohoto regulátora v historii.
Jak na to | dTest | 30. 7. 2023
![Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky]()
Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k podání a úspěšnému vyřízení reklamace není nutná.
Co se děje | Petr Kučera | 8. 1. 2023
![Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka]()
Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď máte možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.
Jak na to | Ondřej Tůma | 24. 11. 2014 | 34 komentářů
![Nákupy v zahraničních e-shopech. Jak na DPH a clo]()
Nakupuje snad letos Ježíšek na cizozemských internetových stránkách? Poradíme mu, jak pozná bezpečný zahraniční e-shop od stránek, které ho chtějí připravit o peníze, a vysvětlíme, jak se vyhne placení DPH a clu.
Když se řekne | Ondřej Tůma | 25. 11. 2013 | 7 komentářů
![Poznávací zájezdy. Neříkají vám o nich všechno. Zaplatíte za to!]()
Cestovní kanceláře svým klientům neposkytují dostatečné informace o nabízených poznávacích zájezdech. A nedokážou se ani shodnout na tom, co by vlastně standardně říkat měly. Bohužel se pak stane třeba to, že v programu najdete návštěvu pamětihodného místa – a až u pamětihodného místa se dozvíte, že vstupné není v ceně.
Co se děje | Pavla Adamcová | 2. 2. 2024 | 5 komentářů
![Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky]()
Novela spotřebitelského zákona platí v Česku už déle než rok. Prošli jsme, jak vypadají cenovky řetězců. Ukázalo se, že kouzlení se slevami nezmizelo, řada obchodníků si nová pravidla vyložila po svém.
Co se děje | Petr Kučera, Veronika Hejná | 26. 10. 2022 | 2 komentáře
![Konec falešných recenzí. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit]()
Pravidla pro uživatelské recenze i hodnocení zboží a služeb na internetu se zpřísní. Weby by měly vysvětlit, jak ověřují, že je píšou skuteční zákazníci. Za falešná hodnocení jim bude hrozit trest.
Co se děje | Petr Kučera | 21. 8. 2023 | 2 komentáře
![Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla]()
Tisíce lidí přišly o peníze investované do „alternativních fondů“ jako Growing Way, WCA International nebo J.O. Investment. Tyto společnosti zneužily výjimku v zákoně, která umožňuje, aby si takový fond založil prakticky kdokoliv a vyhnul se standardnímu dohledu České národní banky. Chystaná novela má drobné investory chránit líp než dosud.
Když se řekne | Petra Dlouhá | 7. 7. 2016 | 6 komentářů
![Na co si stěžovat u finančního arbitra. S čím pomůže. A jak na to]()
Když máte jako spotřebitel konflikt s finanční institucí a nedaří se ho po dobrém urovnat, nemusíte hned spěchat k soudu. Je tu ještě jedna možnost: mimosoudní řešení u finančního arbitra. Víte, s čím pomůže a jak podnět správně podat? Poradíme.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 6. 12. 2021 | 50 komentářů
![Takhle vám vyberou účet. Pozor na novou vlnu podvodů]()
Česká bankovní asociace varuje klienty bank před novou vlnou podvodných útoků. Podvodníci využívají předvánočního shonu, stresu a nepozornosti klientů. Pod záminkou, že jsou jejich peníze v ohrožení, je donutí vybrat úspory a vložit na podvodné účty prostřednictvím bictoinových bankomatů na kryptoměny. V mnoha případech si na jméno klienta vezmou i půjčku.
Co se děje | Pavla Adamcová | 11. 1. 2024 | 1 komentář
![Musk, Pavel i ČEZ. Nahlásit podvodné reklamy nepomáhá. Co dělat?]()
YouTube i sociální sítě zahltily podvodné reklamy, které zneužívají tváře celebrit i známých firem a lákají uživatele na velké peníze. Provozovatelé se brání, že blokace je obtížná. Na jejich efektivnějším odstraňování ale budou muset rychle zapracovat.
Aktuality | Pavla Adamcová | 19. 2. 2024
![Nejvíc pokut za nekalé praktiky dostává Penny, ukazují kontroly]()
Celkem 16 pokut vyšších než 100 tisíc korun uložila Česká obchodní inspekce řetězcům za nekalé praktiky v období od začátku roku 2022 do konce loňského třetího čtvrtletí. Celková výše pokut dosáhla 12,5 milionu korun. Informoval o tom web Kverulant.
Články | Kateřina Boušová | 2. 8. 2006 | 34 komentářů
![Koupě ojetého automobilu: znáte svá práva?]()
Chystáte se koupit ojeté auto? Víte, na co máte nárok a jaké jsou povinnosti autobazaru či přímého prodejce? Jak napsat kupní smlouvu, aby nebyla pro spotřebitele nevýhodná? Na jak dlouhou záruční dobu máte nárok nebo jak reklamovat případné vady? Jak zjistit, zda na autě nevázne zástavní právo, nesplacený leasing či není předmětem právního sporu?
Jak na to | Petr Kučera | 7. 10. 2021 | 27 komentářů
![Chtějí vám zdražit energie. Tady je návod, co dělat]()
Jak poznat, že mám ceny skutečně zafixované? Vyplatí se přejít na účtování podle vývoje cen na burze? Může po mě dodavatel chtít vyšší zálohy? Mám si teď domluvit fixaci? Můžu si stěžovat na nekalé obchodní praktiky? Přinášíme odpovědi na nejčastější otázky.
Jak na to | Petra Dlouhá | 14. 3. 2017 | 77 komentářů
![Reklamace v roce 2017: Průvodce krok za krokem]()
Peníze.cz přinášejí přehledný návod, jak reklamovat v roce 2017. Kdo nechce ve sporu s obchodníkem tahat za kratší konec, potřebujte znát svá práva. U nás najdete vše podstatné na jednom místě.
Rozhovor | Pavla Adamcová | 19. 4. 2024
![Která sleva je falešná? ČOI má jasno, říká šéf kontroly]()
Novela zákona o ochraně spotřebitele funguje krátce a s prodejci je třeba si stále vymezovat hranice, říká ke správnému uvádění slev Michael Maxa, ředitel kontroly České obchodní inspekce. Co zjistili inspektoři v obchodech? A brání se prodejci pokutám?
Co se děje | Veronika Hejná | 3. 2. 2020 | 51 komentářů
![Dvouletá záruka má skončit. Spotřebitelé si přesto polepší]()
Konečně bude jasno: Dvouletá lhůta není záruční, ale jenom reklamační. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.
Rozhovor | Pavla Adamcová | 8. 2. 2024
![Řetězce zkoušejí, co jim projde, říká právnička o kouzlení se slevami]()
Řada obchodníků stále nepočítá slevy tak, jak by podle už rok platných unijních pravidel měla. Cenovkami často matou zákazníky. „Ta vynalézavost je neuvěřitelná,“ říká v rozhovoru Veronika Odrobinová, advokátka a partnerka společnosti Grant Thornton.
Co reklama neřekla | Petra Dlouhá | 4. 5. 2016 | 26 komentářů
![Nic jsem neobjednal, ale platit musím. Nástrahy Knižního klubu]()
První tři knihy za polovic. A všechny další o třetinu levněji než v knihkupectví. Stačí stát se členem klubu. Jenže. Když kývnete, upíšete se zároveň na dva roky k povinnému objednávání knih. Pokud neobjednáte, jednoduše objednají za vás. A vy budete muset zaplatit.
Co se děje | Olga Skalková | 9. 12. 2021 | 23 komentářů
![Každý sedmý se chytí. Útoků na bankovní účty prudce přibylo]()
Už to nemusí být jenom hloupý e-mail se špatnou češtinou. Zavolají vám z čísla, které vypadá jako bankovní. Pokusy o podvod jsou čím dál chytřejší. Oproti loňsku je jich i několikanásobně víc, přiznávají banky.
Co se děje | Petr Kučera | 30. 3. 2022 | 2 komentáře
![Nevýhodný kurz DCC umožní blokovat i největší banka]()
Politici nenašli odvahu k přísnější regulaci „služby“ DCC. Přesto může být letošní rok zlomový: Česká spořitelna se přidá k menším bankám a ukáže, že klienty lze chránit líp.
Aktuality | Petr Kučera | 23. 2. 2024
![Z čísla banky volá podvodník. Úřad zpřísní pravidla]()
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) přichází s konkrétními návrhy, jak bojovat s novým druhem podvodu. Cílem je omezit takzvaný spoofing – kvůli zneužití telefonního čísla má spotřebitel dojem, že mu podvodník volá ze skutečného čísla banky, úřadu a podobně.
Co se děje | Petr Kučera | 9. 3. 2023
![Vyhrajete spor s bankou, přesto přijdete o peníze. Teď klienti posílí]()
Snaha vyřešit spor s firmou levně a rychle u mimosoudní instituce může klienta paradoxně připravit o víc peněz i času, než čeká. Vylepšit to má novela, kterou schválili poslanci.
Co se děje | Petr Kučera | 7. 11. 2022
![E-shopy čekají změny. Nová pravidla poznáte už brzo]()
Největší změny pravidel za poslední roky začnou platit od 6. ledna 2023. Přináší je novela zákona o ochraně spotřebitele a novela občanského zákoníku.
Co se děje | Jiří Hovorka | 22. 5. 2020 | 9 komentářů
![Chcete vrátit kredit, zaplaťte. Operátoři vyzráli na nový zákon]()
Zbylo vám 180 korun na nevyčerpaném kreditu u operátora, od něhož odcházíte? Podle nového zákona žádný problém. Zaplaťte 199 korun a jsou vaše!
Očima expertů | Ondřej Tůma | 6. 11. 2015 | 27 komentářů
![Očima expertů: Zpětná hypotéka. Důchodcova spása, nebo zhouba?]()
Chcete doživotní rentu? Pokud máte nemovitost, můžete ji vyměnit za hotovost a doživotní rentu. Vtip je v tom, že vaše přestává nemovitost být, až když umřete. A to už se dá docela snést. Reverzní nebo zpětná hypotéka, služba, která ve světě není žádnou novinkou, si nachází cestu i do Česka. Ptáme se odborníků, jak se jim líbí. A jestli nemá nějaké háčky.
Komentář | František Nonnemann | 6. 3. 2023
![Kdo dosáhne na úvěr? Soudy ukázaly zlatou střední cestu]()
Dvě zajímavá rozhodnutí naznačují, jak v praxi vyvážit zájem na ověřování finanční situace klienta a snahu o rychlé vyřízení žádosti.
Když se řekne | Martin Horvát | 6. 5. 2022 | 4 komentáře
![Zaměstnanec způsobil škodu klientovi. Po kom chtít náhradu?]()
Při plnění pracovních úkolů může zaměstnanec způsobit škodu nějaké třetí osobě – typicky zákazníkovi, klientovi nebo dodavateli svého zaměstnavatele. Na koho se má poškozený obrátit s nárokem na náhradu škody? Jasnější odpověď nedávno přinesl Nejvyšší soud.