Když se řekne | Pavla Adamcová | 24. 6. 2024 | 4 komentáře
![Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat]()
Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi na časté otázky.
Jak na to | Pavla Adamcová | 18. 6. 2024
![Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění]()
Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme, jak na to.
Co se děje | Pavla Adamcová | 11. 6. 2024 | 3 komentáře
![Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce]()
Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě, že jejich produkt přestane fungovat.
Aktuality | Petr Kučera | 23. 5. 2024
![ČSOB vylepší pojištění nákupu, když platíte kreditkou]()
ČSOB od července změní některé podmínky pro pojištění ochrany nákupu a prodloužené záruky, které nabízí jako součást služeb ke kreditní kartě.
Jak na to | Pavla Adamcová | 17. 5. 2024
![Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte]()
Neproběhla vysněná dovolená podle vašich představ? Poradíme, kdy můžete dostat své peníze zpět a jak při reklamaci efektivně postupovat.
Co se děje | Petr Kučera | 10. 4. 2024
![Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, potvrdili senátoři]()
Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.
Jak na to | Pavla Adamcová | 15. 2. 2024
![Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět]()
Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takhle hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou objednávku?
Co se děje | Pavla Adamcová | 25. 1. 2024
![Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor]()
Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit? A co si ohlídat, abychom neplatili zbytečně?
Aktuality | Pavla Adamcová | 20. 1. 2024
![V dětských bundách byla škodlivá chemie. Dřív normy splňovaly]()
Ve více než polovině z 32 dětských bund a kombinéz, zakoupených v sedmi evropských zemích, byly škodlivé věčné chemikálie PFAS. Zjistila to studie spolku Arnika.
Jak na to | redakce Peníze.CZ | 31. 8. 2023
![Pozor, u koho nakupujete. Takhle poznáte podvodný e-shop]()
Než poprvé nakoupíte na neznámém e-shopu, začněte úplným základem: Jsou na něm věrohodné kontakty na provozovatele? A podívejte se na recenze. K dispozici jsou i seznamy podvodných e-shopů.
Co reklama neřekla | Jana Divinová | 29. 8. 2023 | 1 komentář
![Vyplatí se nakupovat naslepo? Jak fungují nedoručené balíčky a mystery boxy]()
Myslíte, že by dneska mohl být váš šťastný den? Tak si kupte balíček, který se Amazonu nebo Aliexpressu nepodařilo dodat. Je nerozbalený, nikdo neví, co v něm je. A třeba to bude terno. Nebo taky bezcenný šunt. Co pak?
Co se děje | Petr Kučera | 17. 8. 2023 | 1 komentář
![Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda]()
Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.
Jak na to | dTest | 30. 7. 2023
![Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky]()
Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k podání a úspěšnému vyřízení reklamace není nutná.
Když se řekne | Jana Divinová | 25. 7. 2023
![Dovolenou zkazil požár. Kdy máte nárok na vrácení peněz]()
Musí vám cestovka vrátit peníze, pokud zájezd předčasně ukončila evakuace kvůli požáru? A co dělat, když jste se na řecký ostrov Rhodos nebo do jiné postižené oblasti teprve chystali?
Jak na to | Gabriel Pleska | 2. 5. 2023
![Nepřevzít dobírku z e-shopu se může prodražit. Co s tím?]()
I když si nepřevezmete dobírku z e-shopu, nákup pořád platí. Jestliže chcete vrátit zboží bez udání důvodu, musíte to obchodníkovi jasně říct. Jinak po vás pořád může chtít peníze za zboží a dokonce i nějaké navíc.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 22. 3. 2023
![Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh]()
Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček, myček, ledniček, vysavačů a monitorů (včetně televizí).
Když se řekne | Gabriel Pleska | 17. 3. 2023
![Peníze nevracíme, zboží zpátky nebereme. Když e-shop tvrdí, že není e-shop]()
Kromě e-shopů existují ještě všelijaké nákupní galerie a online tržiště. Rozdíl nemusí být k rozpoznání na první pohled, prý je ale důležitý: galerie a tržiště nemají žádnou odpovědnost, obchod jen zprostředkovaly. Tak takhle tedy ne!
Co se děje | Petr Kučera | 9. 3. 2023
![Vyhrajete spor s bankou, přesto přijdete o peníze. Teď klienti posílí]()
Snaha vyřešit spor s firmou levně a rychle u mimosoudní instituce může klienta paradoxně připravit o víc peněz i času, než čeká. Vylepšit to má novela, kterou schválili poslanci.
Co se děje | Veronika Hejná | 26. 1. 2023
![Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat]()
Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo.
Co se děje | Petr Kučera | 8. 1. 2023
![Změny při nákupech. Nová pravidla pro slevy, záruku, recenze i vrácení zboží]()
Triky se slevami mají skončit, stejně jako přihazování nechtěných položek do nákupního košíku. Zpřísní se pravidla pro recenze, jasnější bude i lhůta na dodání zboží. Spotřebitelé získají lepší postavení při reklamaci vad, na druhou stranu už nemají zneužívat e-shopy jako bezplatné půjčovny. To jsou nejvýznamnější změny, které od 6. ledna přinesla novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku.
Jak na to | Petr Kučera | 25. 12. 2022 | 5 komentářů
![Jak vrátit nevhodný dárek? Tady je návod]()
I zboží, které nemá žádné objektivní vady, můžete vrátit. Někdy to jde hodně snadno, jindy hůř. Poradíme.
Co se děje | Veronika Hejná | 8. 12. 2022 | 2 komentáře
![Dvouletá záruka končí. Spotřebitelé si přesto polepší]()
Zákonná záruka za jakost končí. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici při reklamaci vady. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.
Co se děje | Petr Kučera, Jana Divinová | 14. 11. 2022
![Konec e-shopů jako bezplatných půjčoven. Pravidla pro vrácení zboží zpřísní]()
Nová úprava má pomoct provozovatelům e-shopů. Míří proti zneužívání práva na odstoupení od smlouvy. Podmínky pro vyzkoušení zboží se přiblíží kamenným prodejnám.
Když se řekne | Petr Kučera | 12. 10. 2022 | 1 komentář
![Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky]()
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící web se špatnou češtinou, bez kontaktu na provozovatele, s podezřele nízkými cenami a podobnými varovnými znaky. Proto snadno zmate i průměrného spotřebitele.
Když se řekne | Jana Divinová | 25. 7. 2022
![Kupujete dům? Na tyhle vady si dejte pozor. Máme fotky]()
Stavební inspektoři radí, na jaké technické vady si dát pozor při koupi rodinného domu. Než půjdete na prohlídku nemovitosti, prohlédněte si je ve fotogalerii.
Když se řekne | Martin Horvát | 6. 5. 2022 | 4 komentáře
![Zaměstnanec způsobil škodu klientovi. Po kom chtít náhradu?]()
Při plnění pracovních úkolů může zaměstnanec způsobit škodu nějaké třetí osobě – typicky zákazníkovi, klientovi nebo dodavateli svého zaměstnavatele. Na koho se má poškozený obrátit s nárokem na náhradu škody? Jasnější odpověď nedávno přinesl Nejvyšší soud.
Co se děje | dTest | 16. 4. 2022 | 4 komentáře
![Pozor na Viagogo. Stížnosti na prodejce vstupenek přibývají]()
Právní poradna dTestu se setkává s opětovným nárůstem stížností lidí, kteří se marně domáhají objednaných vstupenek i vrácení peněz.
Publicistika | Jana Divinová | 18. 1. 2022 | 9 komentářů
![Postavili jim dům na jílu. Vlhké zdi skončí u soudu]()
Stavba domu na klíč může být skvělým řešením pro ty, kdo nemají chuť, znalosti ani schopnosti pustit se do toho sami. Stavebníci ale po sobě mohou zanechat skryté vady. Tady je ponaučení ze dvou příběhů s rozdílným koncem.
Co se děje | Olga Skalková | 12. 11. 2021 | 4 komentáře
![Banky zrychlí reklamaci chybně poslaných plateb z účtu]()
Klienti dostanou jednodušší možnost, jak požádat banku o vrácení peněz, které omylem poslali někomu jinému. Přibývá také nástrojů na omezení takových chyb.
Aktuality | Petr Kučera | 19. 10. 2021
![Mallpay dá k nákupu delší záruku a pojištění, ruší paušál]()
Tříletá záruka a pojištění proti krádeži nebo rozbití nákupu. Platební služba Mallpay přichází s dalším vylepšením své karty. A místo čtyř „tarifů“ nově nabízí jenom dva – oba zdarma.