Jak na to | Petr Kučera | 2. 4. 2010 | 1 komentář
![Příjemná změna: Nevýhodné smlouvy se zbavíte rychleji]()
Obrana proti neférovým jednáním obchodníků není snadná. A to ani po té, co některé jejich praktiky jsou od roku 2000 zakázané a podle občanského zákoníku neplatné. Letos ale získají spotřebitelé další zbraně.
Aktuality | Pavla Adamcová | 20. 1. 2024
![V dětských bundách byla škodlivá chemie. Dřív normy splňovaly]()
Ve více než polovině z 32 dětských bund a kombinéz, zakoupených v sedmi evropských zemích, byly škodlivé věčné chemikálie PFAS. Zjistila to studie spolku Arnika.
Co se děje | Věra Tůmová | 14. 9. 2009 | 28 komentářů
![Jak banka na věrného klienta poslala vymahače dluhů]()
Deset let má pan Patrik účty u Raiffeisenbank a na nich desetitisíce korun. Přesto mu banka naúčtovala neoprávněně poplatky za spořící účet a jejich zaplacení pak vymáhala prostřednictvím najaté vymahačské firmy. Aniž by Patrikovi o dluhu řekla.
Jak na to | Věra Tůmová | 29. 10. 2009 | 2 komentáře
![PŘEHLEDNĚ: Změny, které byste jako držitelé platebních karet měli znát]()
Zablokujete-li kartu kvůli ztrátě, nebudete za to od listopadu nic platit. To je jedna ze změn, které se dotknou majitelů i vydavatelů platebních karet díky novému Zákonu o platebním styku, který platí od 1. listopadu 2009.
Jak na to | Petra Dlouhá | 26. 4. 2016 | 6 komentářů
![Nové triky šmejdů. A rady, co dělat, když naletíte]()
I když se řada obcí snaží udělat podomnímu prodeji přítrž – jednoduše ho zakázaly – fígle nepoctivců stále padají na úrodnou půdu. Takzvaní šmejdi v Česku řádí dál. Přinášíme přehled triků, na které byste si měli dát pozor. A rady, jak postupovat, když se necháte oblafnout.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 10. 10. 2014
![Očima expertů: Zkrátit čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení zboží zakoupeného na internetu?]()
Plážový písek ve foťáku, nafukovací člun od mořské soli. Internetové obchody si stěžují, že jim zákazníci v rámci čtrnáctidenní lhůty pro odstoupení od smlouvy stále častěji vrací viditelně opotřebované produkty. Stát se rozhodl zakročit a v pracovním návrhu novely občanského zákoníku prosazuje zpřísnění pravidel.
Komentář | Michal Kašpárek | 27. 2. 2015 | 21 komentářů
![Kurvítko nevymontuješ]()
Jak chcete někoho odsoudit za zlý úmysl, když ho dovede obratem vysvětlit jako úmysl dobrý ?
Co si o tom myslíte | Petra Dlouhá | 2. 5. 2013 | 59 komentářů
![Spotřeba se nesmí zastavit! Každé zboží má naprogramovanou smrt]()
Prvně zapnete nový notebook – drahý kousek, možná jediná extravagance, již jste svému vcelku skromnému životu dopřáli. Připojíte tiskárnu, právě vybalenou z originální krabice. A postavíte na kávu – v čerstvě pořízeném kávovaru. Neslyšitelné odtikávání jepičích životů tří přístrojů začíná. Konstruktéři jim předprogramovali smrt. Co si o tom myslíte?
Rozhovor | Ondřej Tůma | 31. 5. 2011 | 4 komentáře
![Reklamace novostavby je boj! Jak se vyzbrojit?]()
95 % smluv o nákupu nemovitosti je napsaných tak, že kupující budou mít s reklamací problémy, říká v exkluzivním rozhovoru pro Peníze.cz Petr Němeček, majitel firmy, jež pomáhá čerstvým či budoucím majitelům nemovitostí reklamace u developerů a stavitelů uplatňovat.
Co se děje | Věra Tůmová | 15. 5. 2009 | 59 komentářů
![Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu]()
Nákupy na internetu bývají pro zákazníky výhodné, a to nejen kvůli ceně. E-shopy mají i další výhody. Snadno lze vrátit nechtěné zboží či reklamovat poškozené. Odstoupit od smlouvy může zákazník do čtrnácti dnů, ale neměl by si tuto možnost plést s reklamací.
Když se řekne | Jana Divinová | 25. 7. 2022
![Kupujete dům? Na tyhle vady si dejte pozor. Máme fotky]()
Stavební inspektoři radí, na jaké technické vady si dát pozor při koupi rodinného domu. Než půjdete na prohlídku nemovitosti, prohlédněte si je ve fotogalerii.
Co se děje | Jana Poncarová | 15. 5. 2019 | 4 komentáře
![Stížností na dodavatele energií rekordně přibylo. Jak řešit nejčastější problémy?]()
Špatně spočítaná faktura, nesmyslně vysoké sankce nebo komplikace při výpovědi smlouvy. To jsou typické příklady potíží s dodavateli energií. Na rozdíl od předchozích let se lidé nebojí ozvat. Loni si jich stěžoval rekordní počet. Má to vůbec smysl?
Co se děje | Veronika Hejná | 25. 2. 2020 | 1 komentář
![Hromadné žaloby se blíží. Takhle mají fungovat]()
Soudit se s velkou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší než doteď. Pomoc má přinést novinka, kterou včera podpořila vláda.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 24. 10. 2015 | 21 komentářů
![E-shop může mít každý, ale vydělat velké peníze snadné není]()
„Mít dobrý internetový obchod je mnohem větší dřina, než si původně představovalo třicet tři a půl tisíce z celkových třiceti sedmi tisíc e-shopů,“ říká v rozhovoru šéf Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Když se řekne | Petra Dlouhá | 13. 3. 2014 | 22 komentářů
![Reklamace 2014. Zkracuje se záruční doba na půl roku?]()
Nový občanský zákoník, účinný od ledna, se dotýká tisíce a jedné životní situace. Nová pravidla dostala i ta, které se obvykle vyhýbáme jak čert kříži: reklamace. Co přesně se od ledna změnilo? Na co máte nárok? Odpovědi přinášíme ve spolupráci s právní poradnou dTestu.
Jak na to | Monika Veselíková | 12. 7. 2017
![Nákupy na dálku: Objednáte vcelku, doručí na kusy. Jak na reklamaci?]()
Na koho se obrátit, když vám z internetového obchodu přivezou poškozené zboží? Odpovídá za vadu prodejce, nebo přepravní společnost, a musíte balíček reklamovat, nebo stačí odstoupit od smlouvy? Poradíme.
Co se děje | Veronika Hejná | 26. 1. 2023
![Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat]()
Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo.
Články | Petr Vykoukal | 30. 1. 2003
![Drahé tři týdny]()
Ztratit platební kartu je nepříjemné. A že ještě horší je o tom nějakou dobu nevědět, se přesvědčil jeden z našich čtenářů. O záchranu alespoň části šestimístné sumy, která mu stihla za tři týdny zmizet z účtu, se marně snaží již více než rok.
Analýza | Zbyněk Kuběj | 28. 1. 2016 | 3 komentáře
![Web je temné místo plné nástrah. Pojistíte se proti nim?]()
Kdo chvíli stál, již stojí opodál, praví klasik. I v jádru konzervativní instituce, jakými jsou pojišťovny, se čas od času snaží ukázat, že kráčejí s dobou. ČSOB Pojišťovna například právě uvedla na trh „pojištění internetových rizik“. Je to nástroj, který se stane v prosíťované době nezbytností, nebo spíš jen o marketingové gesto, kterým pojišťovna demonstruje, jak je in? Anebo něco mezi?
Rozhovor | Ondřej Tůma | 23. 8. 2014
![Michal Šmída: V Česku chybí opravdová podnikatelská ikona]()
„Pořád je tu patrný takový ten negativní postoj ke slovu podnikatel. Je to přežitek z devadesátých let. Mladí lidé tu ale nejsou tolik motivovaní k tomu, aby po vysoké škole zkusili něco svého a nešli rovnou do nějakých větších firem a korporací,“ říká v pokračování našeho rozhovoru Michal Šmída, ředitel společnosti Twisto.
Jak na to | František Mašek | 12. 4. 2010
![Nakupujete v zahraničí online? Máte stejná práva jako při nákupech doma.]()
Řadu věcí koupíte levněji v zahraničí. Od loňska máte i při těchto nákupech přes internet stejná práva, jako byste nakupovali v Česku. Pokud se při reklamaci dostanete do potíží, pomůže vám Evropské spotřebitelské centrum.
Jak na to | dTest | 23. 6. 2020
![Jak reklamovat auto. Pozor na kratší záruku]()
Kupující může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží, v době 24 měsíců od převzetí. Stejně je tomu i při koupi automobilu. V některých případech ale může prodejce záruku omezit.
Aktuality | Petr Kučera | 17. 7. 2019
![Zpožděný let a poškozený kufr? Vaše práva zjistí nový nástroj]()
Češi si můžou ode dneška rychle a snadno přímo na letišti zjistit, na co mají právo v případě zrušení nebo zpoždění letu a při problémech se zavazadly. Oznámilo to Evropské spotřebitelské centrum, které na svém webu spustilo Letecký kalkulátor vašich práv.
Jak na to | František Mašek | 5. 5. 2010 | 2 komentáře
![Čtěte obaly na potravinách! Ušetříte čas a někdy i zdraví.]()
Přinést domů meruňkový nebo ananasový kompot s prošlou dobou trvanlivosti stojí zbytečné rozčilování. Přitom stačí pozorně číst údaje na zakoupených potravinách. Ty trvanlivé je možné do osmi dnů reklamovat.
Co se děje | Petra Dlouhá | 9. 1. 2012 | 7 komentářů
![Sleva, nebo „sleva“? Známe triky, které na vás obchodníci nachystali]()
Češi z předvánočního nákupního šílenství plynule přešli do šílenství povánočního. Už na Štěpána jsme se znovu prodírali mezi regály a zápasili o svou kořist. Lovecká sezóna milovníků výprodejů je v plném proudu. Není ale sleva jako sleva. Nenechte se napálit.
Jak na to | Věra Tůmová | 9. 11. 2009
![PŘEHLEDNĚ: Změňte si banku. Je to konečně mnohem pohodlnější.]()
Změnit banku můžete nyní podstatně snadněji než dříve. A to minimálně u dvanácti tuzemských bank. Stačí si otevřít nový účet a říct nové bance, aby za vás převedla z původního účtu všechny trvalé příkazy k úhradě či svolení k inkasu.
Co se děje | Jiří Hovorka | 25. 11. 2019 | 2 komentáře
![Nepodepsal dodatek, ale službu využíval dál. Spor s operátorem rozsekl úřad]()
Klient převzal nové zařízení a souhlasil tak se změnou tarifu. Neznamená to ale, že by automaticky souhlasil i s přiloženým dodatkem ke smlouvě.
Aktuálně.cz | Petr Kučera | 22. 3. 2015 | 3 komentáře
![Neuznali vám reklamaci? Bránit se můžete bez soudu a zdarma]()
Nová varianta řešení spotřebitelských sporů má být rychlejší a levnější. Oproti současnému stavu zahrne všechny oblasti.
Jak na to | Petra Dlouhá | 1. 4. 2015 | 31 komentářů
![Reklamace 2015: Manuál chytrého spotřebitele]()
Lednička nechladí, v mobilu podezřele rachotí, žralok na teniskách po prvním tréninku… Chystáte se reklamovat? Pročtěte si reklamační manuál krok za krokem. Poradíme, jak na to.
Jak na to | Lukáš Zelený | 22. 3. 2019 | 2 komentáře
![Pár dobrých rad dTestu. Nejčastější omyly při reklamacích]()
Reklamace patří k nejdůležitějším spotřebitelským právům. Pravidla pro uplatňování takzvaných práv z vadného plnění však nejsou jednoduchá a zákazníci v nich často tápou. Přečtete si, s jakými omyly se nejčastěji setkáváme ve spotřebitelské poradně dTestu a jak si v takových situacích správně poradit.