Jak na to | Ondřej Tůma | 24. 11. 2014 | 34 komentářů
![Nákupy v zahraničních e-shopech. Jak na DPH a clo]()
Nakupuje snad letos Ježíšek na cizozemských internetových stránkách? Poradíme mu, jak pozná bezpečný zahraniční e-shop od stránek, které ho chtějí připravit o peníze, a vysvětlíme, jak se vyhne placení DPH a clu.
Co se děje | Pavla Adamcová | 2. 2. 2024 | 5 komentářů
![Rok bez falešných slev? Některé řetězce dál matou zákazníky]()
Novela spotřebitelského zákona platí v Česku už déle než rok. Prošli jsme, jak vypadají cenovky řetězců. Ukázalo se, že kouzlení se slevami nezmizelo, řada obchodníků si nová pravidla vyložila po svém.
Když se řekne | Ondřej Tůma | 25. 11. 2013 | 7 komentářů
![Poznávací zájezdy. Neříkají vám o nich všechno. Zaplatíte za to!]()
Cestovní kanceláře svým klientům neposkytují dostatečné informace o nabízených poznávacích zájezdech. A nedokážou se ani shodnout na tom, co by vlastně standardně říkat měly. Bohužel se pak stane třeba to, že v programu najdete návštěvu pamětihodného místa – a až u pamětihodného místa se dozvíte, že vstupné není v ceně.
Jak na to | dTest | 30. 7. 2023
![Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky]()
Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k podání a úspěšnému vyřízení reklamace není nutná.
Co se děje | Petr Kučera | 8. 1. 2023
![Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka]()
Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď máte možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.
Když se řekne | Veronika Hejná | 6. 8. 2020
![Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete]()
Prodloužená záruka ke zboží – to zní lákavě. Někdy vám ji obchodník dává zadarmo jako součást nákupu, jindy si ji můžete přikoupit jako volitelný nadstandard. Na co si dát pozor, ať neplatíte zbytečně?
Co se děje | Petr Kučera | 17. 4. 2024
![Fondy, ve kterých zmizely miliardy, dostanou přísnější pravidla]()
Parlament schválil novelu zákona o investičních společnostech. Má lépe chránit drobné investory před takzvanými alternativními fondy podle paragrafu 15. Společnosti jako Growing Way, WCA International nebo J.O. Investment totiž zneužily výjimku, která umožňuje, aby si takový fond založil prakticky kdokoliv a vyhnul se standardnímu dohledu České národní banky.
Jak na to | Petra Dlouhá | 21. 6. 2018 | 39 komentářů
![2018: Jak reklamovat a nepohořet]()
Chcete reklamovat? Potřebujete reklamovat? Musíte reklamovat? A víte, na co máte právo?
Jak na to | Pavla Adamcová | 17. 5. 2024
![Jak reklamovat problémovou dovolenou. Na návrat domů nečekejte]()
Neproběhla vysněná dovolená podle vašich představ? Poradíme, kdy můžete dostat své peníze zpět a jak při reklamaci efektivně postupovat.
Aktuality | Pavla Adamcová | 1. 2. 2024
![Rekordní pokuta pro dodavatele energií. Porušoval fixaci cen]()
Energetický regulační úřad uložil společnosti Armex Energy pokutu ve výši 4,746 milionu korun za nekalé obchodní praktiky. Jde o nejvyšší pravomocnou pokutu od tohoto regulátora v historii.
Co se děje | Pavla Adamcová | 11. 6. 2024 | 3 komentáře
![Právo na opravu přichází. Jak vám pomůže a co znamená pro výrobce]()
Opravy porouchaných výrobků mají být snadnější a výhodnější než výměna za nové. Europoslanci schválili takzvané právo spotřebitele na opravu. To určuje povinnosti výrobců v případě, že jejich produkt přestane fungovat.
Aktuality | redakce Peníze.CZ | 16. 5. 2024
![Pozor na Temu. Manipuluje a nechrání uživatele, stěžuje si dTest]()
Skupina evropských spotřebitelských organizací včetně českého dTestu podala stížnost na čínské online tržiště Temu.
Analýza | redakce Peníze.CZ, dTest | 13. 10. 2022
![Neříkejte Ano ani Souhlasím. Šmejdi změnili taktiku, tlačí dál]()
Poslechněte si nahrávku typického rozhovoru, kterou spotřebitelský časopis dTest rozebral s psycholožkou. Takzvaní telešmejdi po změně zákona změnili postup, ale na seniory tlačí dál.
Co reklama neřekla | Petra Dlouhá | 7. 9. 2015 | 30 komentářů
![Staré triky nerezaví: Předplatitelem proti své vůli]()
V devadesátkách to byl trhák. Dopis o tom, že máte naději vyhrát miliony – stačí rychle odepsat – ze schránky vytáhl asi každý. Staré triky nerezaví. Na principu lákavých dárků a prvního kousku gratis obchodníci klientelu loví dál. Cíl? Přivázat si zákazníka, a rýžovat, co půjde! Předplatitelem proti své vůli se stanete raz dva.
Rozhovor | Olga Skalková | 29. 2. 2024 | 2 komentáře
![Banky mají víc chránit klienty před podvody. Za první chybu odškodnění, chce EU]()
Evropská unie chystá balíček zvaný PSD3/PSR. Má zlepšit ochranu a bezpečnost spotřebitelů. O novinkách, jejichž definitivní podoba teprve vzniká, mluví v rozhovoru europoslanec Ondřej Kovařík.
Když se řekne | Jindřich Hradecký | 4. 1. 2012 | 52 komentářů
![Koupě ojetého vozu: za co (a jak dlouho) ručí prodávající]()
Špatně sepsané kupní smlouvy, vmanévrování do nevýhodných situací při reklamaci. Na druhou stranu stočené tachometry coby paradoxní výhoda. Záruky na ojetá auta mají svá specifika, kterými se od garancí na nové vozy odlišují. Jak a v čem? Co si pohlídat? A nač si dát pozor?
Co se děje | Petr Kučera | 4. 11. 2022 | 2 komentáře
![Ano, řekli jste v telefonu. Před šmejdy vás ochrání novinka]()
Během hovoru jste nechtěně uzavřeli smlouvu. Díky novým pravidlům teď dostanete možnost, abyste si závazek přečetli ještě před definitivním potvrzením. Novela pomůže i lidem, kteří podlehli nátlaku na předváděcích akcích nebo při podomním prodeji.
Aktuality | Petr Kučera | 23. 5. 2024
![ČSOB vylepší pojištění nákupu, když platíte kreditkou]()
ČSOB od července změní některé podmínky pro pojištění ochrany nákupu a prodloužené záruky, které nabízí jako součást služeb ke kreditní kartě.
Jak na to | Pavla Adamcová | 15. 2. 2024
![Zaplatili jste, ale zboží z e-shopu nepřišlo. Jak dostat peníze zpět]()
Objednáte, zaplatíte a do tří dnů máte zboží doma. Tak vypadá ideální nákup na internetu. Jenže ne vždycky to jde takhle hladce. Jak se bránit, když prodejce nedoručí předem zaplacenou objednávku?
Komentář | František Nonnemann | 3. 4. 2024
![Kdy je půjčka neplatná? Soudy řeší, jak moc velká chyba vadí]()
Než vám půjčí, musí banka nebo úvěrová společnost prověřit, jestli dokážete splácet. Když při tom udělá chybu, může být smlouva prohlášená za neplatnou. Záleží ale na tom, jestli jde o malichernou, nebo vážnou chybu, zdůraznil nedávno Nejvyšší soud.
Jak na to | Pavla Adamcová | 18. 6. 2024
![Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění]()
Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé dovolené. Pak můžete požadovat slevu a k tomu ještě částku odpovídající způsobené újmě. Poradíme, jak na to.
Co se děje | Petr Kučera | 24. 11. 2023 | 1 komentář
![Největší pojišťovna se chová nemravně, řekl soud a zastal se klienta]()
Nový rozsudek v kauze starších smluv kapitálového životního pojištění je výjimečný tvrdou kritikou pojišťovny kvůli tomu, že dál těží z protiprávního stavu. Model „strhávám dle své libovůle spotřebiteli neznámé vysoké částky, udržuji poskytování plnění – bezdůvodného obohacení – a spoléhám na promlčení nároku spotřebitelů“ je podle soudu neudržitelný.
Co se děje | Olga Skalková | 21. 12. 2023 | 4 komentáře
![Banky čeká nová povinnost: ověřit číslo účtu a jméno příjemce]()
Velká část klientů by uvítala, kdyby si před odesláním platby mohla ověřit jejího příjemce. Od letošního podzimu mají takovou možnost při platbě na číslo mobilu. U klasických převodů na číslo účtu to ale banky nenabízejí. Změnu má přinést novinka, kterou chystá Evropská unie.
Co se děje | Petr Kučera | 10. 4. 2024
![Hromadné žaloby jsou tu. Takhle budou fungovat, potvrdili senátoři]()
Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové, že lidem příliš nepomůže, namítají kritici.
Když se řekne | Pavla Adamcová | 24. 6. 2024 | 4 komentáře
![Právo na opravu se blíží. Projděte si, jak má fungovat]()
Nová evropská směrnice, která upravuje takzvané právo na opravu, má prodloužit životnost spotřebních výrobků. Zavádí řadu povinností pro výrobce i práva pro spotřebitele. Máme odpovědi na časté otázky.
Jak na to | Pavla Adamcová | 21. 6. 2024 | 2 komentáře
![Za zapomenutý mobil tučné výkupné. Co dělat, když vás taxikář vydírá]()
Cestování alternativní taxislužbou se může nečekaně prodražit, ukázaly dva nedávné incidenty. V obou případech si cestující v autě zapomněli mobilní telefon a řidiči za jeho vrácení požadovali tisícové částky.
Co se děje | Petr Kučera | 19. 7. 2023
![Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI]()
Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.
Co se děje | Kateřina Hovorková | 3. 6. 2024 | 1 komentář
![Jste zranitelný zákazník? Část odběratelů elektřiny ochrání zákon]()
Od července budou moci odběratelé elektřiny požádat o statut zranitelného zákazníka. Nakonec ovšem pomoc státu míří jen k úzké skupině zdravotně znevýhodněných lidí. Navíc novela energetického zákona počítá jen s minimální ochranou.
Co se děje | Petra Dlouhá | 5. 8. 2014 | 24 komentářů
![Kdopak to volá? Falešné asociace a triky nepoctivých pojišťováků]()
„Haló? Tady Novák z Asociace pojišťoven. Musíme vám zkontrolovat smlouvu…“ „Dobrý den, Mráček z Centra pojišťoven. Víte, že máte nárok na slevu? Kdy se sejdeme?“ Nepoctiví pojišťováci se kryjí za neexistující instituce s úctyhodným názvem. Důvod? Chtějí navodit dojem, že jsou z „vaší pojišťovny“ nebo příbuzné organizace a přetáhnout ke konkurenci. Nemusí se to vyplatit. Dejte pozor, kdo volá.
Co se děje | Jana Divinová | 7. 2. 2022 | 30 komentářů
![Konec otravných volání. Jak funguje stopka na nevyžádané hovory]()
Ty nejlepší hrnce, energie za opravdu výhodnou cenu nebo třeba neodolatelně výnosná investice. S takovými nabídkami by už vám neměl nikdo volat – jestli jste s tím předem nesouhlasili. Přísnější pravidla, která přinesla letošní novela, ale začnou naplno fungovat až od července. V čem pomůže a na co si dál dávejte pozor?